fbpx

OPAVSKO: INŠPIRÁCIA PRE BUDÚCU REGIONÁLNU ZNAČKU Z LIPTOVA

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on print
Tlač
Regionálna značka propaguje originálnych producentov, ktorí buď vyrábajú tradičné produkty alebo v regióne prinášajú to, čo nikto iný. A práve punc „regionálnej značky“ má domáce produkty odlíšiť od nekvalitných potravín, pásovej výroby či dovozu zo zahraničia. Kto nakupuje regionálne značky, má istotu o lokálnom pôvode a kvalite produktu. O vytvorenie regionálnej značky na našom území sa usiluje aj Miestna akčná skupina (MAS) Dolný Liptov. Aj preto jej zástupcovia koncom septembra navštívili Opavsko, aby sa na vlastné oči presvedčili o regionálnych značkách tamojšej lokality.  

Okrem členov MAS Dolný Liptov vyrazili do Opavska aj zástupcovia „masiek“ z Oravy a Horného Liptova, Oblastnej organizácie cestovného ruchu v Liptovskom Mikuláši a z Liptovského múzea v Ružomberku. Nechýbali ani starostovia Albín Husarčík (Liptovská Lúžna), Otto Brtko (Komjatná), Stanislav Nechaj (Hubová) a obyvatelia z územia Liptov, na ktorom sa v budúcnosti budú používať regionálne značky.

 MAS Opavsko: Začína to medovníkmi

Exkurzia odštartovala v piatok 24. septembra 2021 v Hradci nad Moravicí. Liptovskú delegáciu privítal manažér MAS Opavsko Petr Chroust a koordinátorka opavskej regionálnej značky Petra Chroustová.

Prvou regionálnou značkou, s ktorou sa Liptáci oboznámili, bola výroba medovníkov. „Pani medovnikárka bola pôvodom ekonómka, ale keďže nevidela žiadny hmatateľný výsledok vo svojej práci, rozhodla sa, že sa pečeniu medovníkov bude venovať naplno. Regionálnu značku má takmer od začiatku svojho podnikania, pretože spĺňa všetky kritériá, teda pochádza z územia, pracuje s lokálnymi surovinami a tradičnou technikou,“ vysvetľuje Veronika Mikulková z MAS Dolný Liptov.

Záhradníctvo i keramika

záhradníctvo weissV Oticiach pokračovala exkurzia v Záhradníctve Weiss, v ktorom sa dvaja bratia venujú pestovaniu kvetov vo fóliovníkoch i pod holým nebom. „Vyskúšali sme si sadenie rastlín aj jazdu na nakladači a pri odchode nikto neodišiel s prázdnymi rukami, ale práve naopak, s náručou plnou kvetou,“ približuje V. Mikulková.

Zo záhradníctva sa Liptáci presunuli do dielne ručne točenej keramiky, kde bývalá chemička pripravila ukážku keramických doplnkov, z ktorých veľké množstvo tvorili pivové krčahy vyrábané na objednávku z Írska. „Nádherne spracované hrnčeky, vázy, svietniky a čajníky s jemnými kvietkami pôsobili naozaj až rozprávkovo,“ spomína V. Mikulková. „Pani keramikárka nám predviedla samotnú výrobu svojich produktov na hrnčiarskom kruhu, ktorý sa jej podarilo zakúpiť práve vďaka podpore MAS Opavsko. Vyzvala aj nás, aby sme si to išli vyskúšať.“ Jediným odvážlivcom bol hubovský starosta Stanislav Nechaj, ktorý si toto ťažké remeslo vyskúšal vlastnými rukami.

Regionálny je aj Vitaminátor

vitaminátorRegionálne značky môžu mať mnoho podôb, ako sa zástupcovia MAS-iek presvedčili v sobotu 25. septembra 2021. Bola to napríklad značka Vitaminátor v Sosnovej s ponukou 100% prírodných štiav alebo výroba medu a medoviny zo Stebořic. „Tento producent má vyše 60 svojich včelstiev a okrem medoviny vyrába aj niekoľko druhov medu (kvetinový, agátový, lesný, pastovaný a pohánkový), vosk z medu, balzam na pery a pastu na kožu (odev, obuv a pod.). Na výmenu sme mu my doniesli ochutnať medovinu z horcom od nášho lokálneho výrobcu Liptovská medovina,“ nadšene približuje Veronika Mikulková.

Záver exkurzie patril návšteve lokálnej pražiarne kávy v Hlučíne s názvom Vřes Caffé. Stoja za ňou dvaja mladí ľudia, ktorí sa vďaka láske k tomuto nápoju rozhodli priniesť na český trh svetovú kávu praženú priamo v ich malej kaviarničke. „Nie sú tradičným držiteľom regionálnej značky, pretože káva nie je lokálna surovina, ale za to vďaka svojmu nadšeniu a tvrdej práci sú dôkazom toho, že kde je vôľa, je aj cesta,“ dodáva V. Mikulková z MAS Dolný Liptov.

opavsko

Keď to ide v Opavsku, pôjde to aj v Liptove

Liptovská MAS-ka mapuje spôsoby, aby aj na území Liptova mohli existovať regionálne značky. Mnoho tunajších producentov nemá prostriedky na zviditeľnenie a prezentáciu. Preto im chce MAS-ka uľahčiť túto časovo aj finančne náročnú časť. A dokázať im, že to, čo funguje v Opavsku, môže aj u nás. „Videli sme príklady dobrej praxe v oblasti regionálnej značky. Svojím charakterom zodpovedali predstavám, ktoré by sme chceli v budúcnosti priniesť na naše územie. Všetci sme videli, že keď sa spoja nadšení ľudia a organizácie so správnym cieľom, môže aj na našom území byť regionálny rozvoj na takej úrovni, ako to funguje na území MAS Opavsko. Bude to ešte dlhá a náročná cesta, ale keď vieme, k čomu povedie, už teraz sa tešíme na všetky naše spoločné kroky,“ uzatvára Rastislav Horvát, predseda MAS Dolný Liptov.

Dolnoliptovská MAS-ka pripravuje aj odborný seminár a trh regionálnych značiek v Ružomberku ešte na jeseň tohto roku.

Všetky uvedené aktivity sa uskutočňujú v projekte Interreg s názvom Metodika a prax zavádzania regionálnych značiek v ČR a SVK, ktorého cezhraničným partnerom je Místní akční skupina Opavsko. Žiadateľom projektu s kódom SK/FMP/11b/05/018 je občianske združenie Partnerstvo pre MAS Dolný Liptov.

Pridajte sa

Dolný Liptov je región nekonečných možností. Využite ich a pridajte sa k aktívnej komunite,
ktorej záleží na rozvoji domova.
Lebo my všetci sme Dolný Liptov.

Skip to content